وب اِنجی
مهمترین روش های کاربردی افزایش سرعت سایت

دسته‌بندی : افزایش سرعت سایت

مهمترین روش های کاربردی افزایش سرعت سایت

روش های افزایش سرعت سایت چیست؟
افزایش سرعت لود سایت و بهینه سازی آن تاثیر مستقیمی بر روی سئو داخلی وب سایت شما دارد و با این ترفند می توانید حس تجربه کاربری دلنشینی را به مشتریان خود ارائه دهید. اگر سرعت لود وبسایت شما پایین باشد اکثر کاربرانی که وارد آن می شوند، در همان لحظات اول از صفحه سایت شما خارج می شوند. بنابر این برای جذب مشتریان بیشتر و بهبود رتبه وبسایت خود در نتایج موتورهای جستجو بهتر است از این تکنیک ها استفاده کنید تا به نتایج مطلوب برسید. در این مقاله قصد داریم، کاربردی ترین و بهترین روش های افزایش سرعت لود سایت را به شما معرفی کنیم.
روش های متنوعی برای افزایش سرعت لود وب سایت وجود دارد که در ادامه به چند روش کاربردی و ساده افزایش سرعت سایت می پردازیم:

استفاده از سیستم کش (Caching)

استفاده از سیستم کش (Caching)
یکی از ساده ترین و مهم ترین روش هایی که می توانید جهت افزایش سرعت لود سایت از آن استفاده کنید، نصب افزونه کش است. سیستم کش از صفحات و منابع سایت شما نسخه هایی را ذخیره می کند تا با ورود کاربر به سایت به جای درخواست از سرور، نسخه کش را بارگذاری کند. عملیات کش به سرعت انجام شده و نه تنها باعث دسترسی سریع به اطلاعات می شود، بلکه منابع مصرفی سرور را نیز کاهش می دهد. 
افزونه های کش شامل کش سرور و مرورگر می شوند. برای آشنایی بیشتر با این افزونه های می توانید مقاله معرفی افزونه کش را مطالعه کنید.


بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر و ویدیو ها

بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر و ویدیو ها

تصاویر و و ویدیو های با کیفیت و حجیم، سرعت لود سایت شما را به شدت کاهش می دهد. شما می توانید ابعاد تصاویر خود را به کمک نرم افزار های مختلف مثل فتوشاپ (Photoshop) کاهش دهید و از ابزار های فشرده سازی تصاویر مانند TinyPNG استفاده کنید. همچنین استفاده از فرمت های بهینه مانند WebP سرعت بارگذاری تصاویر افزایش می دهد. با این ترفند ها می توانید تصاویر خود را با حجم زیر 100 کیلوبایت و کیفیت مناسب به کاربران نمایش دهید.
حجم ویدیو های سایت خود را نیز می توانید با کمک نرم افزار های فشرده ساز با حفظ کیفیت قبلی، کاهش دهید تا سرعت بارگذاری آن ها افزایش یابد. علاوه بر این، استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) برای ذخیره و ارائه تصاویر و ویدیوها از سرورهای نزدیک‌تر به کاربران می‌تواند به بهبود سرعت بارگذاری آنها کمک کند که در ادامه به آن می پردازیم.


استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN

استفاده از شبکه توزیع محتوا CDN

شبکه توزیع محتوا یا CDN سیستمی است که به منظور بهینه‌سازی توزیع محتوا به کاربران در سراسر جهان استفاده می‌شود. در واقع CDN با ارسال پاسخ درخواست کاربر از نزدیک‌ترین سرور، سرعت بارگذاری محتوای سایت را افزایش می‌دهد و موجب بهبود رتبه بندی وبسایت شما در موتورهای جستجو خواهد شد. با استفاده از شبکه CDN فایل های CSS و JS و تصاویر و ویدیو های شما در سرور های ابری این سرویس ذخیره می شود و با کاهش فاصله جغرافیایی اطلاعات را از نزدیک ترین سرور در اختیار کاربران سایت شما قرار می دهد.

انتخاب هاست مناسب و بهینه سازی تنظیمات سرور

انتخاب هاست مناسب و بهینه سازی تنظیمات سرور

میزبانی وب یا هاست، نقش اساسی در عملکرد وب‌سایت‌ها دارد. محل میزبانی، نوع هاست و وب‌سرور باعث افزایش سرعت لود سایت و بهبود تجربه کاربری می‌شوند. انتخاب میزبانی نزدیک به مکان جغرافیایی کاربران، استفاده از CDN و انتخاب هاست با عملکرد NVMe از جمله روش‌های بهبود سرعت لود سایت هستند. سرعت لود بالا باعث جذب بیشتر کاربران و کاهش نرخ خروج از سایت می‌شود و تأثیر مثبتی در افزایش فروش شما دارد. همچنین، کاهش هزینه‌ها در زمینه نگهداری سرور و افزایش ترافیک بازدید سایت از دیگر مزایای سرعت لود است. تنظیم درست منابع هاست و سرور، از جمله پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی، به بهبود عملکرد سایت کمک می‌کند و در مدیریت بهینه منابع سرور نقش دارد. انتخاب وب‌سرور با عملکرد سریع و به‌روز نیز تأثیر زیادی در سرعت بارگذاری صفحات دارد و از ویژگی‌های مهم آن می توان به افزایش توانایی پردازش همزمان، بهینه‌سازی منابع سخت‌افزاری و پشتیبانی از فناوری‌ها و پروتکل‌های جدید اشاره کرد.

بهینه سازی پایگاه داده

بهینه سازی پایگاه داده

بهینه سازی پایگاه داده یکی دیگر از روش های افزایش سرعت سایت است. شما می توانید با حذف اطلاعات و داده های غیرضروری، بهینه سازی جدول ها و مدیریت فضای ذخیره سازی دیسک به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. برای اینکه یک پایگاه داده بهینه داشته باشید، می توانید نوع داده ها و ایندکس ها را به درستی تعیین کنید و ساختار جداول را بهینه کنید. این اقدامات باعث مصرف منابع کمتر و بهبود سرعت وبسایت شما خواهد شد.

بهینه‌سازی کدهای سایت

بهینه‌سازی کدهای سایت

بهینه‌سازی کدهای سایت یکی از عوامل اساسی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت است. کاهش حجم فایل‌های CSS،JavaScript  و HTM  و حذف کد های غیرضروری باعث بهبود زمان بارگذاری صفحات سایت می شود. این عملیات نه تنها باعث بهبود تجربه کاربران می‌شود بلکه به کاهش مصرف پهنای باند و منابع سرور کمک کرده و منجر به بهبود عملکرد وب‌سایت شما می شود.