وب اِنجی
۱۰ نکته مهم راه اندازی یک استارتاپ موفق
۱۰ نکته مهم راه اندازی یک استارتاپ موفق

 

استارتاپ، کلمه ای که بی شک بارها شنیده اید! در سال های اخیر با پیشرفت روز افزون و چشمگیر استارتاپ ها، اختلاف نظر هایی در زمینه فعالیت و نحوه راه اندازی آن ها به وجود آمده است. اگرچه امروزه بیشتر استارتاپ ها در حوزه تکنولوژی و فناوری های نوین شکل گرفته اند اما به طور کلی می توان هر کسب و کار نوپایی را استارتاپ نامید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل نکات مهم و کلیدی در راه اندازی استارتاپ ها را بررسی کنیم، پس اگر می خواهید کسب و کار نوپای خود را راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استارتاپ چیست؟

اگر بخواهیم به صورت مختصر مفهوم استارتاپ را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم استارتاپ، کسب و کار جدید و یا شرکت تازه تاسیسی است که با یک ایده خلاقانه و جذاب شروع می شود و با فعالیت و همکاری گروهی به سرعت رشد می کند. در واقع گروهی از افراد تلاش می کنند تا محصول یا خدمات خاصی را در بازار عرضه کنند تا برخی از نیازهای بازار رفع شود. محصولات و خدماتی که توسط رقبا ارائه نشده و نیاز جامعه هدفتان می باشد.

استارتاپ چیست؟ 

با ۱۰ نکته مهم راه اندازی یک استارتاپ موفق آشنا شوید

حالا که با مفهوم استارتاپ آشنا شدید، بریم سراغ نکات مهمی که برای راه اندازی یک استارتاپ بهتر است رعایت کنید. در ادامه به ۱۰ نکته مهم راه اندازی یک استارتاپ موفق و پولساز اشاره می‌کنیم:

 

نکات مهم راه اندازی استارتاپ موفق

یک ایده خوب و خلاقانه داشته باشید

اولین و مهم ترین قدم راه اندازی یک استارتاپ، پیدا کردن یک ایده پولساز و خلاقانه است. برای رسیدن به یک ایده عالی ابتدا بهتر است که جامعه هدف خود را مشخص و بررسی کنید. نیاز ها و کمبود های بازار را بررسی و شناسایی کنید و سعی کنید برای رفع این نیازها راه حل هایی بیابید. اکثر کسب و کارهای بزرگ نیز با ایده پردازی بر این اساس شکل گرفتند .

یک ایده خوب و خلاقانه داشته باشید

قبل از شروع، ایده خود را به طور کامل بررسی کنید

حالا که تصمیم گرفتید ایده خودتان را اجرایی کنید، گام اول قبل از شروع این است که در این زمینه به طور کامل تحقیق کنید و از عملی بودن ایده خود مطمئن شوید. از کاربردی بودن ایده تان اطمینان حاصل کنید و بررسی کنید آیا نیاز بازار با ارائه محصول یا خدمات شما برطرف می شود؟ برای اجرای این ایده به چه مقدار سرمایه و چه نیروی کاری نیاز دارید؟ چه طور می توانید روند اجرای آن را سریع تر و کم هزینه تر کنید؟

پاسخ این سوالات، جمع آوری مستندات تحقیقات و مشورت با افراد متخصص و مطمئن می تواند شمارا در طراحی بیزینس پلن این استارت آپ کمک کند تا از همان ابتدا گامی محکم و استوار بردارید.

قبل از شروع، ایده خود را به طور کامل بررسی کنید

 

چند نمونه اولیه از محصول بسازید

قبل از اینکه محصولات خود را در تیراژ بالا تولید کنید، چند نمونه اولیه از آن را بسازید و بین دوستان و آشنایانی که فکر می کنید برای آنها یک محصول کاربردی می باشد توزیع کنید و بعد از استفاده این محصول نظرشان را بپرسید.

 

اگر استارتاپ شما بر پایه ارائه خدمات است، می توانید یک پرسشنامه طراحی کنید و در بین افرادی که عضوی از جامعه هدف شما هستند یا دوستان خود پخش کنید و نظرات و انتقادات آنها را بررسی کنید. قبل از توزیع پرسشنامه خدماتی که ارائه می دهید را توضیح دهید و در پرسشنامه بخشی را برای تجربه آنها از خدمات رقبا درنظر بگیرید.

 

برای انتخاب نام برندتان عجله نکنید

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی یک استارتاپ انتخاب نام برند تجاری است که نشان دهنده هویت استارتاپ شما می باشد. برای انتخاب نام برندتان عجله نکنید و از دیگران مشورت بگیرید. سعی کنید نامی انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی، در یاد مشتریان بماند و تداعی کننده حس و تجربه استفاده از خدمات و محصولات شما باشد.

برای انتخاب نام برندتان عجله نکنید

 

نام برندتان را در شبکه های اجتماعی ثبت کنید

بعد از انتخاب نام برندتان هرچه زودتر در شبکه های اجتماعی با این نام حساب کاربری ایجاد کنید و دامنه خود را نیز ثبت کنید. این کار فقط به منظور ثبت مالکیت معنوی نام برندتان در شبکه های اجتماعی است و نیازی نیست که در این صفحات قبل از اجرایی کردن استارتاپ، شروع به فعالیت کنید. بعد از شروع استارتاپ می توانید معرفی برندتان را به یک تیم سوشال مدیا مارکتر، تولید محتوا و سئوکار حرفه ای بسپارید .

نام برندتان را در شبکه های اجتماعی ثبت کنید

برندتان را به صورت قانونی و رسمی ثبت کنید

اگر از ارائه نمونه محصول یا خدماتی که در مرحله قبل گفتیم، بازخورد مثبتی گرفتید، بهتر است هرچه زودتر برند خودتان به صورت رسمی ثبت کنید تا کلیه حقوق مالکیت آن برای شما محفوظ باشد و شخص دیگری نتواند ادعای مالکیت کذب کند. مالکیت معنوی ایده شما شامل حقوقی مانند: ثبت لوگو، ثبت برند، ثبت شرکت و ... می باشد که در این صورت قانون از ایده شما دربرابر افرادی که طرح مشابه و یا ادعای کذب دارند دفاع می کند.

یک تیم حرفه ای تشکیل دهید

هر استارتاپی برای اینکه سرپا بماند و رشد کند، نیاز به یک تیم با انگیزه و حرفه ای دارد. تیم که هدفشان به ثمر رساندن استارتاپ و رسیدن به موفقیت باشد و در این راستا همفکر و همسو باشند. داشتن همچین تیمی می تواند به طرز شگفت آوری باعث رشد استارتاپ شما شود.

یک تیم حرفه ای تشکیل دهید

 

جذب سرمایه گذار می تواند به رشد سریع استارتاپ شما کمک کند.

هر استارتاپی برای رشد سریع و کسب موفقیت نیاز به حمایت و پشتیبانی مالی دارد. اگر شما سرمایه لازم جهت راه اندازی ایده خودتان را ندارید بهتر است به دنبال یک سرمایه گذار مطمئن بگردید و یک قرارداد همکاری با وی تنظیم کنید، به طوری که مالکیت معنوی طرح برای شما محفوظ باشد. اگر پروژه موفقی از قبل ندارید برای قانع کردن سرمایه گذار از پولساز بودن طرح بهتر است تحقیقاتی کاملی که انجام دادید و پرسشنامه هایی را که تهیه کردید را به او ارائه دهید و از نمونه های اولیه و بازخوردهایی که از مشتریان داشتید، رونمایی کنید. با این کار سرمایه گذار اطمینان پیدا می کند که سرمایه خود را به تیم توانایی سپرده و استارتاپ شما به نتیجه می رسد.

جذب سرمایه گذار می تواند به رشد سریع استارتاپ شما کمک کند.

 مشاوره گرفتن از افراد متخصص

یک مشاور با تجربه و متخصص می تواند جزئیات طرح شما را از تمام زوایا بررسی و شما را از چالش های پیش رو آگاه کند. مشاور حرفه ای می تواند با مدیریت موانع و چالش ها، مسیر راه اندازی استارتاپ شما را هموار کند.

 مشاوره گرفتن از افراد متخصص

 

در راه اندازی کسب و کارتان شک نکنید

اگر تمام نکات و مراحل را به درستی انجام دادید، زودتر کسب و کارتان را راه اندازی کنید و شک نکنید که ایده خوب و انتخاب درستی دارید. همزمان فعالیت خود را در شبکه های اجتماعی بیشتر کنید و سعی کنید محصولا و خدمات خود را بهتر معرفی کنید. در این مرحله برای معرفی بهتر و رشد سریع تر کسب و کارتان از تکنیک های بازاریابی استفاده کنید.

 

کلام پایانی

با رشد روز افزون استارتاپ ها و موفقیت این نوع کسب و کارهای نوپا، افراد زیادی به راه اندازی استارتاپ ها علاقه مند شده اند. با توجه به اینکه اکثر این افراد نمی دانند که از کجا باید شروع کنند؟! ما در این مقاله نکات مهم راه اندازی استارتاپ ها را معرفی کردیم تا بتوانیم گامی مفید در راستای رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا برداشته باشیم. در صورت نیاز به مشاوره می توانید با تلفن مجموعه وب اِنجی تماس بگیرید. کارشناسان ما شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.